W górę do zamku w Lizbonie

Odchodząca od katedry Rua Augusto Rosa wije się w górę w kierunku zamku i prowadzi obok ruin rzymskiego teatru (57 AD), położonych za skrzyżowaniem ulic Sao Mamede i Saudade. Idąc dalej w górę dochodzi się do pięknie usytuowanego kościoła św, Łucji (Igreja da Santa Luzia) i znajdującego się tuż obok Miradnuro da Santa Luzia, gdzie warto zatrzymać się choćby na chwilę ze względu na piękny widok na rzekę.

Nieco dalej, przy Largo das Portas do Sol, znajduje się Muzeum Sztuki Dekoracyjnej (Museu das Artes Decorativas: śr. i pt.-nd. 10.00-17.00, wt. i czw. 10.0018.00: 500 ese.), będące siedzibą fundacji Espirito Santo Silva. W XVII-wiecznym budynku obejrzeć można kolekcję przekazaną państwu w 1953 r. przez Ricardo do Espirito Santo Silva. Wystawione tu eksponaty – meble, wyroby ze srebra i porcelany, obrazy, tkaniny oraz azulejos (rodzaj płytek ceramicznych do wykładania ścian) – zalicza się do najwspanialszych przykładów XVII- i XVIII-wiecznej portugalskiej sztuki użytkowej.

Ze znajdującej się po drugiej stronie Largo das Portas do Sol kawiarni z tarasem rozciąga się wspaniały widok na zwieńczoną dwoma wieżam i fasadę klasztoru Graęa. kopulę kościoła św. Engracji i płynący w dali Tag. Warto się tu zatrzymać, aby złapać oddech przed ostatnim podejściem pod zamek. Droga wiedzie dalej w kierunku północno-wschodnim, należy jednak uważnie kierować się znakami, gdyż pod szczytem staje się ona coraz hardziej kręta i zawiła.

Osoby nie mające ochoty na ten dość długi spacer mogą wsiąść do przejeżdżającego koło katedry i kościoła św. Łucji tramwaju #28, jadącego z Rua da Conceięao w Dolnym Mieście do Largo das Portas do Soi. Podobną trasą kursuje jadący z Rossio autobus #37, skręcający koło kościoła św. Łucji i podjeżdżający dalej aż pod sam zamek.